Εἰς τὴν κοινωνίαν ὑπάρχουσι λησταί νόμιμοι·
λησταί-τοκογλύφοι, λησταί-ἔμποροι,
λησταί-χρυσοχόοι, λησταί-ἐνάρετοι,
λησταί-εὐσεβεῖς, καὶ πλῆθος ἄλλων. Οἱ λησταί-τοκογλύφοι πρέπει νὰ διχοτομηθῶσι
διὰ πρίωνος, οἱ λησταί-ἔμποροι νὰ ἀνασκολοπιθῶσιν,
οἱ λησταί-χρυσοχόοι νὰ εἰσβληθῶσιν ἐντὸς
λουτροῦ ἐκ μολύβδου ἀναλελυμένου, οἱ λησταί-ἐνάρετοι νὰ κρεμασθῶσι, καὶ οἱ
λησταί-εὐσεβεῖς νὰ σταυρωθῶσιν.
Ἡ πρόοδος τῶν τεχνῶν εἶναι δεῖγμα τῆς διαφθορᾶς τοῦ αἰῶνος
τούτου· διότι ἴνα προάγωνται αἳ τέχναι ἀπαιτεῖται κατανάλωσις, ἡ δὲ
κατανάλωσις ὑποθέτει ἀναγκας· ὁ ἐνάρετος,
ἀληθῶς πεπολιτισμένος ἄνθρωπος εἶναι ὀλιγαρκής· ὁ διεφθαρμένος ἔχει ἀναγκας· ἑπομένως ἡ τῶν
τεχνῶν πρόοδος εἶναι δεῖγμα προφανέστατον τῆς διαφθορᾶς τοῦ ἀνθρώπου.
Ὁ ἄνθρωπος λοιπὸν ἀγάπα
τὴν ἀπομόνωσιν·
καὶ εἰς μάτην κραυγάζουσιν οἱ ὀπαδοὶ τῆς
κοινωνίας ὅτι εἶναι φύσει κοινωνικὸν ζῶον.
Ἠμεις θέλομεν
πάντοτε πολεμεῖ τὴν κοινωνίαν· διότι αὐτὴ
πάντοτε μίσει καὶ κατατρέχει τὴν γενναιότητα. Τὶς μέγας ἀνὴρ
ἐμεινεν αὐγευστος κοινωνικῶν πικριῶν; διατί; διότι εἶναι αἰσχρὰ ἡ
κοινωνία· διότι εἶναι
χαμερπὴς ὁ κοινωνικός ἄνθρωπος καὶ φθόνει τὸν ὑπὲρ τὴν γῆν ὑψούμενον.
text:
Μερικές από τις Σκέψεις ενός ληστού (ή Η καταδίκη της κοινωνίας) του Δημήτριου Κ.
Παπαρηγόπουλου, (πρώτη δημοσίευση 1861), προλεγόμενα Λεωνίδας Χρηστάκης, Εκδόσεις
Γαβριηλίδη 1989.
music: Viarosa – Beggars and Thieves, από το Send For The Sea CD, Pronoia Records 2008.
image: Ο John Dillinger νεκρός.